muslimsk hjalte ÖVRIGT

Muslimska hjälten från Somalia räddade Amerikansk flicka plus tusen andra


Den 21 september i det välbesökta köpcentret Westgate hände det som inte fick hända, en grupp gärningsmän attackerade civila mitt under shoppingen och häll gisslan under flera dagar.

I världens alla medier skrevs det om att ”Islamister” utfört attacken men mitt i förödelsen gömde sig en muslimsk och somalisk hjälte, Abdul Haji, 38 åringen som under fyra dagar som attacken pågick räddade hundratals människor. När tusentals personer sprang ut från köpcentret, sprang Abdul in.

Hans far som tidigare arbetat som försvarsminister hade lärt honom hur man hanterar en pistol, den lärdomen visade sig bli gärningsmännens värsta mardröm. Totalt skadades över 200 personer och över 70 personer miste livet, Abdul Haji räddade flera tusen ut från förödelsen.

Bilden där han hjälper den ensamma flickan ut ur köpcentret har spridit sig i världens sociala medier.


10 kommentarer on Muslimska hjälten från Somalia räddade Amerikansk flicka plus tusen andra

    • Johan El Hamid

      Vad är en Islamist? Det är ett påhittat ord som media myntat och använder när man talar om terrorister? Har du någonsin hört någon sagt ”Judist”? Finns ju psykopater i flera religioner och delar i världen…
      Till det viktiga, vad vill du få sagt med din kommentar?

      • Sara

        Salaam Aleikum min broder jag holler med dig det finns inget ord som”islamist” vet du en sak?Det er redsla somfor folk att bete sig med sin okunnighet ignorans och likgiltighet det er det versta och som det stor i den Heliga Koranen,hur man best bekempar okunnighet och annat som olycjkigtvis finns till i en otrogens verld, det er med information budskap med forstoelse och tolerans for menniskor upp ogononen for sanningen och
        Allah er den som er dne ende som kan hejlpa menniskan med det och det finns i vora hjertan Fred med dig min kere muslimske broder Massalaam :)

      • afrah

        Du som säger Islam är ordhittat. För att vet Islam betyder ger upp till gud och provet Ibrahim som nämnda oss Islam Jag är muslim och stolt över det.Amerika är stort fiende för muslimer kolla halv av dem blir muslimer när dem läs Koranen. Du ser bara några av muslimer som gör fel men du har inte läst nånting om Islam.Först läs om Islam sedan pratar. Gud förlåter dig.

    • sara

      Inom islam er vold och kriminella handlingar forbjudet,som er haram,po arabiska,Islam bygger po fred och kerlek,detta illdod som gjordes av dessa gerningsmen,kallar sig for muslimer,men dom er inte muslimer,det er kofar,som postor sig vara muslimska troende,en god retttrogen muslimsk trogen som har ett rent hjerta och fred i sitt hjerta och ett rent sinnelag,har inga tankar po hurt hate fight and kill,det er shaytan,(satan)som vill forstora for den troende menniskan och forsoka gora allt som er gott och goda handlingar,dessa gerningsmen er helt enkelt extremister som sejer sig doda i Guds namn,Islam forbjuder dessa voldsdod,Islam bygger po fred och kerlek,Islam har en enda veg som heter Sunna och den enda retta vegen vill Allah att vi muslimska troende go,jag som muslimsk troende er med stolthet muslim i mitt hjerta so lenge jag lever och tills den dag jag dor, jag er inte arg po dig for den her lojliga dumdristiga kommentaren,men jag onskar dig som skrev detta att tenka om besok gerna muslimska webbsidor och les och studera lite so du for lite bettte klarhet po det hela vad Islam er och bygger po,Satan vill att man har hat och oforstoelse och ignorans i vora hjertan och sjel,men Allah vet och vi som tror po Allah forstor och vet att Satan kommer aldrig att lyckas forstora for den troende och retttrogne,han vill bara smustkasta och gora ett doligt rykte om Islam,so jag onskar dig ett gott liv och ville bara skriva lite och forklara till dig och en sak till,med forstoelse och information och omtanke kommer man po bettre tankar och tenka att,med kerlek och fred att ta bettre hand om varandra,vare sig muslim eller ej,elska varandra respeltera varandra och respektera varandra , jag onskar dig ett rent sinnelag och ett fortsatt gott liv po den retta vegen jag ska be for dig Mo Gud velsigna dig ps:ursekta skriv och stavfelen,min utlendska laptops fel
      By the way,i den Heliga Koranen stor inget om att doda i Guds Namn,det er bara po hittat, jag har med stolthet lest hela Heliga Koranen alhmdulillah och det stor even i Heliga Koranen nogot som Jihad,det stor EJ for att doda,det stor for att man KEMPAR OCH STOR FOR religion i Allahs namn inget om att doda hata med ex,terrorismen och massforstorelse och andra ill och gerningsvoldsdod ameen ALLAHU AKHBAR po arabiska Gud er den storste/GOD IS THE GREATEST

      • sara

        Jag ber om ursekt att jag ej forklarade vad orden jihad och kofar betyder,ordet kofar kommer from kafer,kafer er en person som inte tror po nogot gott och bra som helt enkelt er en ignorant person som byry sig om ingenting i livet,kofar er betydelsen av monga personer som er kafer,och jihad betyder heliga kriget,och vad stor heliga kriget for?den som tro po Gud forstor och vet Gud er helig och alltso,jihad ,det heliga kriget stor for att man kempar for sin tro och Gud att man gor nogot rett,EJ UTFORA VOLDSDOD OCH KRIMINELLA HANDLINGAR ameen

      • sara

        Jag ber om ursekt att jag ej forklarade vad orden jihad och kofar betyder,ordet kofar kommer from kafer,kafer er en person som inte tror po nogot gott och bra som helt enkelt er en ignorant person som byry sig om ingenting i livet,kofar er betydelsen av monga personer som er kafer,och jihad betyder heliga kriget,och vad stor heliga kriget for?den som tro po Gud forstor och vet Gud er helig och alltso,jihad ,det heliga kriget stor for att man kempar for sin tro och Gud att man gor nogot rett,EJ UTFORA VOLDSDOD OCH KRIMINELLA HANDLINGAR ameen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>