Bönetider Stockholm, Malmö, Göteborg och 300 andra städer i Norden ÖVRIGT

Gå ner 4 kg på ett hälsosamt sätt under månaden Ramadan 2015


[vc_row][vc_column][vc_column_text]Äntligen är månaden Ramadan här, månaden världens alla muslimer väntat på. Ramadan är månaden i den muslimska kalendern då man enligt Koranen och Islam ska fasta. Fastan är en av de fem viktiga grundpelarna praktiserande muslimer följer för att på bästa sätt vara en bra muslim.

Ofta får muslimer i Sverige frågan av nyfikna ickemuslimer varför de fastar. Anledning är framför allt för att Allah (Gud) valt att muslimer ska det. Sedan är det även viktigt att träna disciplinen för att hålla sig borta från mat men även träna upp disciplinen för mycket annat som typ sex, svordomar och annat som man enkelt kan falla för i vanliga fall

Hur som helst, nu ska vi gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt samtidigt som vi fasta!

Fastan i Sverige brukar brytas med massa god mat, både hälsosam och mindre hälsosam. Det viktigaste man ska tänka på är att få i sig rätt mängd näring samtidigt som man håller sig borta från onyttiga kolhydrater och fetter framförallt. Dock så är det mycket viktigt att dricka ca 1.5 liter vatten per dag, detta får man inte missa!

På alla matvaror idag står näringsvärden på förpackningarna.

Här nedan kan du hitta din ungefärliga vikt och med denna tabell kan du gå ner ca 1kg per vecka på ett hälsosamt sätt. Detta är baserat på att du rör dig normalmycket.

Så här mycket får du äta för att gå ner 1 kg, se din ungefärliga vikt nedan och se hur enkelt du kan gå ner ifall du få i dig rätt mängd näring.  Kom ihåg att inte lita blint på vågen, mycket av vikten är vätska som försvinner, för dig är det viktigast att gå ner i kolhydrater och fett.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]Kvinna 60 kg
Kolhydrater: 110g
Protein: 30 g
Fett: 25g

Kvinna 70 kg
Kolhydrater: 130 g
Protein: 35 g
Fett: 30 g

Kvinna 80 kg
Kolhydrater: 150 g
Protein: 40 g
Fett: 35 g

Kvinna 90 kg
Kolhydrater: 165 g
Protein: 45 g
Fett: 40 g[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]Man 70 kg
Kolhydrater: 175 g
Protein: 50 g
Fett: 42 g

Man 80 kg
Kolhydrater: 200 g
Protein: 55 g
Fett: 50 g

Man 90 kg
Kolhydrater: 225 g
Protein: 60 g
Fett: 55 g

Man 100 kg
Kolhydrater: 250 g
Protein: 70 g
Fett: 60 g[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>